Pääsimme jälleen seuraamaan lähietäisyydeltä S-ryhmän Suomalainen menestysresepti -kilpailua, kun suunnittelimme houkuttelevan pakkauksen Vöner-tuotemerkistä tunnetun Siva Parlarin lempeän mausteiselle Köftis-bulgurpiirakalle.
Mainostoimiston valintaan vaikutti Trustin vankka kokemus niin elintarvikeasiakkaista kuin edellisten kausien Menestysresepti-tuotteiden pakkausten suunnittelusta.
– Tiesin, että Trustilla on tieto kisan vaatimuksista ja tiukasta aikataulusta, Parlar kertoo.
Suunnitteluprosessi oli tiukasti Trustin ammattilaisten hyppysissä.
– Kun mietin suunnitteluprosessia, tuntuu, että itse tein aika vähän pakkauksen eteen. Ja se osoittaa, että Trust teki paljon. Visio pakkauksesta oli olemassa, kun tapasimme ensimmäisen kerran aloituspalaverissa. Mietimme yhdessä, miten Vöner saadaan yhdistettyä täysin uudenlaiseen tuotteeseen. Kilpailun aiheuttamaa stressiä helpotti se, että Trust veti projektia tosi hyvin eteenpäin. Tuotannon ja pakkausfirman kanssa tehtyä ”loppujumppaa” seurasin lähinnä sivusta, kertoo Parlar suunnittelutyön sujuvuudesta Trustin kanssa.
Köftis pohjautuu Sivan äidin reseptiin, joten pakkauksen etupuolelle piirrettiin Sivan äiti ja taakse kirjoitettiin aito tarina tuotteen synnystä ja merkityksestä. Myös konseptin kiteytys on Trustin kynästä: ”itämainen piirakka Suomesta”.
Lopputulos miellytti myös kilpailun tuomaristoa, joka antoi pakkaukselle täyden pistepotin. Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila tykitti pakkauksesta tukevat kehut:
– Mä oon siis ihan liekeissä tästä paketista. Tää on hieno. Todella kovaa duunia.