Tehdään teille markkinointitiimi eli terveiset Chappawagga-järveltä!

On sumuinen aamu kuvitteellisella Chappawagga-järvellä jossain Amerikan erämaassa. Kaukaisuudessa siintelevät mahtavat kalliovuoret. Vesi on tyyni ja järven päällä liitelee majesteettinen kotka. Tässä tarinassa järven rannalla asuu kuvitteellinen intiaaniheimo. Kanoottia valmistellaan joka-aamuista kalastusretkeä varten.

Kanootin keulaan asettuu onkimies. Hänen taakseen asettuu vasen meloja. Keskelle kanoottia asettuu tähystäjä. Tähystäjän taakse asettuu oikea meloja. Viimeiseksi veneen perään asettuu muita hiukan vanhempi intiaani, jolla on päähineessään valtavasti sulkia. Hän on intiaanipäällikkö.

Kanootti lipuu järveen, jonka toisella reunalla olevasta kaislikosta intiaanit tietävät tulevan kalaa lähes varmasti. Jokainen intiaani tietää tehtävänsä ja sen, että heimon elanto riippuu heistä. Onkimies on syöttien ekspertti ja tuntee kalojen liikkeet. Melojat ovat intiaaneista vahvimmat. Tähystäjä on se, jolla on heimosta tarkin näkökyky. Kanootissa tarvitaan heitä jokaista.

Sillä ilman onkimiestä intiaanit ovat vain huviajelulla järvellä ja heimo nääntyy ennen pitkää nälkään. Ilman yhtä melojaa kanootti kiertää ympyrää, eikä koskaan pääse kaislikkoon asti. Ilman tähystäjää järven päällä liitelevä kotka nappaa saaliin varmasti.

Entäs päällikkö? Hänhän ei tee mitään. Ei hän teekään. Nuorempana hän on ollut meloja, tähystäjä ja onkimies. Hän on välittänyt lukuisien sukupolvien osaamisen ja ammattitaidon nuoremmilleen. Jos kaikki menee hyvin, häntä ei tarvita. Mutta kun hän istuu kanootin perässä, mela halkaisee järven pinnan hieman väkevämmin, kala nappaa pyydykseen hieman napakammin ja tähystäjä kokee näkevänsä maailman ääriin. Tämä on johtajuuden olemus.

Tämän päivän markkinointi on usein hieman monimutkaisempaa kuin tämä yksinkertainen kalajuttu. Silti tämän tarinan kirjoittaja joutuu hämmästelemään nykyaikaisen mainostoimiston tehtäväkuvien laajaa kirjoa. Asiakkaamme markkinointitiimiin tarvitaan useimmiten ainakin visualisti, kirjoittaja ja projektipäällikkö. Digisoppaa hämmentämään lisätään web developer, some-asiantuntija ja digimarkkinoinnin asiantuntija. Väkevämpiin, strategisiin keitoksiin hankitaan vielä avuksi heimon poppamies eli konseptisuunnittelija.

Tällaisella tiimillä viemme maaliin asiakkaamme markkinointia. Näiden osaajien ammattitaito on omiaan tuottamaan kirjoittajassa ihastuksensekaisia hämmennyksen hetkiä. ”Kuinka ne taas osasivat ajatella tuotakin?”

Markkinointiympäristö on viimeisen kymmenen vuoden aikana monimutkaistunut tuhatkertaisesti. Mahdollisuuksia on todelliseen Pietarin kalansaaliiseen. Samaan aikaan on helpompaa kuin koskaan tuhlata turhuuksiin. Markkinointikanoottiin vaaditaan osaava ja sitoutunut miehistö.

Onko teillä kaikki intiaanit kanootissa?