Millaista on suunnitella pakkaus Suomalainen menestysresepti -kilpailun finalistille? Jemma-tuoteperheen iloinen ja erottuva design sai kehut tuomaristolta, joten kysytään ilmeen luoneelta Kaisa Avoniukselta.
– Kilpailun aikataulu on todella tiivis. Edellisten viikkotehtävien palautteet on ehdittävä huomioimaan, sillä ne voivat vaikuttaa myös pakkaukseen, Trustin AD kertoo.
Tavalliseen pakkaussuunnitteluun verrattuna iso ero on tuotekehitys.
– Kilpailussa tuotteita kehitellään täyttä vauhtia pakkauksen rinnalla. Pakkausmerkinnöissä on oltava jopa tavallista tarkempi, sillä viime hetken ainesosamuutokset voivat vaikuttaa väitteisiinkin, Kaisa sanoo.
Jemman suunnittelun erityispiirteenä oli pakkauksen pieni koko. Painopinta-alan kaartuminen valjastettiin eduksi.
– Meillä kuvattu annoskuva näkyy sekä fasadissa että kyljessä. Jemma voidaan hyllyttää huoletta kummin päin vain, Kaisa mainitsee.
Myös Jemma-nimi suunniteltiin Trustissa. Strategi Marjut Kuulan mukaan brief oli selkeä.
– Jemma-brändin tehtävä on uudistaa pölyttynyttä säilykehyllyä raikkaammaksi ja maukkaammaksi. Rento nimi ja visuaalisuus tukevat toisiaan, Marjut toteaa.
Marjut nostaa vielä yhden eron keskimääräiseen pakkaussuunnitteluun nähden.
– Foodwestin kuluttajatutkimus on aina olennainen osa kilpailun antia. Kuluttajien näkemys on tervetullutta herkkua sekä itse tuotteen kehityksen että konseptoinnin kannalta, Marjut sanoo.