Pakkaus viestii

Art Directorimme Mikko Sederholm suunnittelee hyllystä kuluttajan silmään osuvat pakkausdesignit ja vinkkaa asiakkaalle toteutustavoista, joiden tuloksista voi kertoa ympäristöraportissa.

Pakkaus on yksi elintarvikeyrityksen strategisimpia valintoja. Sen tulee tavoittaa kaksi kohderyhmää. Ensimmäinen on tietenkin kuluttaja. Mutta jos pakkaus ei puhuttele sisäänostajia, kuluttajatkaan eivät tule tuotetta näkemään.

Valikoimiin pääsee tuote, jolla on kaupan näkökulmasta arvoa. Pakkauksen tulee viestiä tuotteen kiinnostavuus heti ja kirkkaasti. Pakkauksen perusvaatimuksena on myös funktionaalisuus: kuluttajatarpeeseen sopiva koko, riittävä kestävyys ja helppo hyllytettävyys. Vastuullisen sisäänostajan ja kuluttajan päätöksentekoon vaikuttaa myös pakkauksen kierrätettävyys.

Hyllyssä pakkauksen pitää herättää kuluttajan huomio, mutta saman pakkauksen on toimittava myös minikoossa puhelimen ruudulla nettikaupassa ja somessa.

– Panostus valuu hukkaan, jos kuluttaja ei pysty tunnistamaan somessa näkemäänsä tuotetta kivijalka- tai nettikaupassa, elintarvikkeiden markkinointiin erikoistunut Art Director Mikko Sederholm muistuttaa.

Usein kustannustehokas on myös ekologinen

Ennen Trustia Mikko Sederholm työskenteli AD:na elintarvikeyrityksessä, mikä opetti myymälöiden, keskusliikkeiden ja painotalojen lainalaisuudet sekä kustannustehokkuuden merkityksen.

– Ei riitä, että tehdään hyvännäköinen pakkausilme tietokoneen näytölle. Toteutus on osattava tehdä järkevästi. Suunnittelijan täytyy ymmärtää, mitä on mahdollista tehdä kohtuuhinnalla ja mitä ei, Sederholm korostaa.

Erilaisten materiaalien ominaispiirteet on tunnettava, ja oikeat kysymykset auttavat pitämään painotekniset kulut kohtuullisina. Montako pakkausta painoarkille mahtuu, onko hävikki minimoitu? Miten materiaali tulee rullalta ja miten se leikataan? Onko kahdeksan painoväriä todella tarpeen vai saadaanko vastaava lopputulos normaaleilla CMYK-väreillä? Miten laattakohdistukset ja liukuvärit onnistuvat? Mikä on järkevin painomenetelmä painotyön luonteeseen ja painosmäärään nähden?

Usein se, mikä on kustannustehokasta, on myös ekologista. Järkevästi suunnittelemalla painossa käytettyjen värien määrä voidaan pitää kurissa ja pakkauksen ekologinen jalanjälki pienenee huomattavasti: ei tarvita painolaattaa, painoväriä kuluu vähemmän ja mikä merkittävintä, ei tarvita myöskään painolaatan pesussa tarvittavia liuotinaineita.

Mikko kannustaa valitsemaan pakkausten kaikki materiaalit siten, että lajittelu on kuluttajille helppoa. Muovirasiaan voi liimata muovitarran, jolloin lajittelu kodeissa ei tyssää useaan materiaaliin. Ja jos käyttöön valitaan biomateriaali, linjan tulee pitää loppuun asti: käytetään myös biohajoavia värejä ja liimoja, jotta pakkaus täysin maatuva.

Kirkasta viesti

Valmistajalle oma tuote on itsestään selvä asia, jolloin kuluttajan näkemystä voi olla hankala tavoittaa. Suunnitteluprosessin aikana tyhmät kysymykset ovat kullanarvoisia. Ymmärtääkö pakkauksesta varmasti, mikä tuote tämä on, miten sitä käytetään ja miksi se on niin hyvä?

Pakkausten tekstisuunnittelu vaatii havainnollistamisen ja tiivistämisen taitoa. Myös käyttöohjeet ja reseptit on osattava nähdä kuluttajan silmin. Jos kotikeittiössä homma menee pieleen, uusintaostoa ei tule.

Tekstisuunnittelun lähtökohtana toimii itse brändi ja sen strategia – niin kuin kaiken pakkaussuunnittelun perustana.

– Pakkauksessa tiivistyy brändin lupaus. Esimerkiksi pakkausmateriaalin valinta kytkeytyy niin vastuullisuuteen kuin haluttuun hintamielikuvaan, Sederholm kertoo.

Pakkausmerkinnöistä elintarvikeyritys kantaa vastuun, mutta osaava pakkaussuunnittelija toimii hyvänä tukena. Hyvä suunnittelija tuntee markkinointiin liittyvät säädökset, jotta kirjasinkoot, ravitsemusväitteet ja ravintoarvojen desimaalit ovat niin kuin pitääkin.

Suora yhteys suunnittelijalta reproon

Suunnittelijan ammattitaitoa kannattaa hyödyntää pakkaussuunnittelun alusta asti.

– Hyvä suunnittelija ymmärtää, mihin voi vaikuttaa. Tuotelinjaa ei voi yhden pakkauksen takia lähteä muuttamaan. Mutta kun suunnittelija on yhteydessä reproon koko prosessin ajan, päästään hyödyntämään valitun painotalon tarjoamat mahdollisuudet ja vältytään kompromisseilta ja takapakeilta.

Mikon mielestä keskustelut kannattaa käydä suunnittelun aikana. Kun aineisto lähetetään painoon, kaiken tulee olla selvää.

– Hyvin tehty aineisto nopeuttaa prosessia ja vähentää kommunikoinnin tarvetta painovaiheessa.  Kaikki suunnittelijan tekemät ratkaisut pitäisi nähdä suoraan painoon toimitetusta materiaalista.

Mikon työn moottori on halu ymmärtää asiakkaan tarpeita ja tehdä tarpeita mahdollisimman hyvin palvelevaa suunnittelua.

– Olemme asiakkaan puolella, Mikko summaa.