Luova arvotoimisto Trust on kätilöinyt Suomalainen menestysresepti -finalistituotteita neljällä kaudella. Boltsin brändin loimme alusta alkaen – nimi- ja pakkaussuunnittelusta voitonjuhliin. Kaurakas-pastan ja räväköiden Jemma-purkkien jälkeen suunnittelimme Vönerin Köftikselle täyden pistepotin pakkauksen. Mitä olemme oppineet?
1. Pakkaussuunnittelun painekattila
Yleensä pakkauksia suunnitellaan (melkein) valmiille tuotteille, mutta kilpailussa tuotetta kehitetään viimeiseen asti ja pakkausformaattikin saattaa elää. Suunnittelijan on siis oltava todella skarppina, jottei pakkaukseen jää nopeissa käänteissä virheitä.
2. Esittele mahdollisimman valmis pakkaus
Mitä viimeistellymmän pakkauksen vie tuomareiden nähtäväksi ja hypisteltäväksi, sitä vähemmän he joutuvat kuvittelemaan, miten pakkaus avaa tuotteen idean kuluttajille. Kiinnitä huomiota makuun, pääviesteihin, tuotteen tarinaan ja siihen, miten pakkaus erottuu hyllystä parin metrin päästä.
Esimerkiksi Boltsin pakkaus oli tarkoituksella kaikkea muuta kuin trendikäs vegetuote. Positioimme ”vegepullan” työnimellä kulkeneen pyörykän koko kansan pyörykäksi ja haimme visuaalisuuteen helposti lähestyttävää lihapullafiilistä.
3. Panosta konseptiin
Kilpailun tuomaristo muistuttaa aina konseptoinnin tärkeydestä, syystäkin. Mukava maku ja nätti pakkaus eivät riitä lanseeraukseen, vaan kokonaisuus on mietittävä kuluttajatarpeesta ja lupauksesta lähtien. Foodwestin kuluttajatutkimus on siinä arvokas apu.
Kilpailun aikana konsepti usein kasvaa ja kiteytyy. Köftiksen julisteessa ”itämainen piirakka Suomesta” ei vielä puhutellut tuomareita, mutta myöhemmin pakkauksessa nuo kolme sanaa olivat juuri oikeat.
4. Jokainen pitch on voitto
Finaalin lisäksi olemme autelleet semifinaalin pitchissä. Puheen kirjoittaminen ja treenaaminen auttaa selkeyttämään hajanaiset ajatukset perustelluksi konseptiksi. Onkin upeaa nähdä, kuinka vaikuttavasti pitch sitten vedetään tuomaristolle. Varmasti jännittää, mutta ylpeys omasta tuotteesta loistaa joka hetkessä.
5. Markkinointi on maraton, ei pikamatka
On helppoa tuudittautua uskomaan, että kaikkihan tuntevat tuotteeni. Eivät tunne. Vaikka jokainen finalistituote näkyy kilpailun markkinoinnissa, suurin hype pyörii voittajan ympärillä. Eikä sekään kestä ikuisesti.
Markkinointia ei voi lopettaa finaalihuumaan. Päinvastoin. Lisäksi on muistettava omia faneja laajemmat kohderyhmät, jottei tavoittavuus jää liian kapeaksi. Sekin on realismia, että sometykkäys ei ole yhtä kuin osto.
6. Hikeä ja deadlineja
Rankka kisa kuormittaa osallistujaa ja sitoo resursseja. Yrityksen muita kehitystöitä joudutaan laittamaan hyllylle, mutta perustekemisen pitäisi silti rullata yhtä vahvasti kuin aina, markkinointia myöten. Ketkä kaikki teillä auttavat ja tuuraavat, kun kilpailun tehtäväbrief jysähtää niskaan?
Boltsin nimi ja pakkaus suunniteltiin aikanaan deadlinen hiillostamana noin viikossa. Kun kilpailun kulusta on kertynyt kokemusta, tulevia tarpeita pystyy jo ennakoimaan.
7. Tv on draamaa
Niin kuin missä tahansa tv-ohjelmassa, myös Suomalainen menestysresepti on täynnä valintoja: mitä näytetään, mitkä asiat rinnastetaan?
Kärjistykset, käänteet ja kasvutarinat ovat tv:n polttoainetta. Se koskee myös esiintymistä: miten kerrot tuotteesi tarinan, kuinka nouset epäonnistumisista?
Kaikkein tärkeintä on löytää oma konsepti ja rohkea usko omaan tuotteeseen. Niillä avaimilla syntyy myös hyviä pakkauksia. Sellaisia kuin Köftis Jukka Kurttilan sanoin: ”Mä oon ihan liekeissä tästä paketista. Tää on hieno. Todella kovaa duunia.”