Arnon ja Trust: arvona kumppanuus

Hansku Vihervaara aloitti Tampereen Keskustekniikassa vuonna 2017, kun yrityksessä oli juuri käynnistetty brändityö Trustin kanssa. Työn tuloksena automaation, sähköistyksen ja pilvipalveluiden edelläkävijästä tuli Arnon Oy, ja markkinointi- ja viestintäpäällikkönä Hansku on vienyt yrityksen brändiä, markkinointia ja viestintää puhtaalta pöydältä määrätietoisesti eteenpäin. Strategisena markkinointikumppanina Hansku luottaa Trustiin.

Arnon yrityksenä liputtaa kumppanuuden puolesta, samoin sinä markkinoinnin vetäjänä. Miksi kumppanuus on tärkeää?

– Haluan, että yhteistyö on tiivistä ja että kumppani tuntee meidät perinpohjaisesti. Kokeilujen, testailujen, onnistumisten ja muun yhdessä koetun myötä syntyvät toimivat käytännöt, joiden myötä arki sujuu. Kehitymme yhdessä, ja se ei tapahdu hetkessä. Oikeastaan hyvän strategisen kumppanin kanssa toimiminen on itsesuojeluvaistoa, se tekee työni helpommaksi.

– Kumppanuus on kuin ystävyys. Luotettavalle kumppanille voi kertoa myös kipeitä ja vaikeita asioita – ja pitääkin kertoa, muuten suhde jää pintapuoliseksi. Luottamus ja avoin keskustelu parantavat yhteistyötä.

Arnonin kansainvälistymisen myötä olet rakentanut kumppanuusverkostoa myös Ruotsiin. Mihin kiinnität huomiota?

– Mahdollisia kumppaneita kartoittaessani selvitän ensin taustat: yrityksen talousluvut, strategian, referenssit, verkostot. Haluan nälkäisiä toimistoja, joille Arnon on tärkeä asiakas ja jotka haluavat kasvaa rinnallamme. Nyt meillä on toimiva verkosto: Strategisen suunnittelun hoitaa Trust Suomessa, Ruotsissa teemme paikallisten toimistojen kanssa sisältöjä ja ABM:ää. Käytännön työn sujumisen kannalta tärkeintä on hyvä kemia. Pitää saada nauraa ja todeta että OMG, tiedän täsmälleen mitä tarkoitat!

Tiedän tunteen! Arnonin viikkopalavereissa tosiaan nauretaan ja innostutaan. Workshopeissa kasvanut inspiraatio siivittää luovaa työtä pitkälle eteenpäin. Suunnittelijana nautin myös hyvistä briefeistäsi, täsmällisesti määritellyistä kohderyhmistä ja määrätietoisesta markkinoinnin johtamisesta.

 Miten huolehdit itsesi kehittämisestä?

Aalto-yliopiston Global leader -koulutus on ollut hedelmällisin paikka saada uusia ajatuksia niin markkinointiin, viestintään ja johtamiseen kuin strategian implementointiin tai markkinoiden ennustamiseenkin. Tutkin menestyneitä keissejä, mitä huiput tekevät, mitä työkaluja käyttävät ja otan käyttöön omien tavoitteiden ja resurssien mukaan. Hashtag oispa rahaa – kaikkea ei voi tehdä kerralla. Mutta se mitä tehdään, tehdään hyvin!