Kaunis ja kaupallinen pakkaus Menestysreseptille
Suunnittelimme Suomalainen Menestysresepti -kilpailun finalistille tuomareilta kehuja keränneen pakkauksen, joka viestii juustopohjaisen piirakan idean kuluttajille visuaalisesti houkuttelevasti.
Silpan piirasten äiti, Silpa Kinnunen, suunnitteli viljattoman piirakan alun perin omiin tarpeisiinsa. Mehevässä piirakassa tuntui kuitenkin olevan jotain poikkeuksellista, ja idea omasta Ruokaisa-yrityksestä alkoi itää. Lopulta tie vei Menestysresepti-kilpailuun ja Trustin kelkkaan.
Finaaliin päästyään Silpa googletteli ja katseli edellisiä Menestysresepti-kausia. Uuteen maailmaan hypännyt kisaaja kaipasi apua tyyliin sopivan ja kaupallisesti puhuttelevan piirakkapakkauksen suunnittelussa.
– Hain tietoa ja bongailin sarjasta, mitä mainostoimistoja edellisten kausien kilpailijat olivat käyttäneet. Teidän kädenjälkenne erottui ja miellytti omaa silmää. Lopulliseen päätökseen vaikutti lisäksi se, että teillä oli jo rutkasti kokemusta kilpailusta ja aikataulullisista haasteista, joita se luo pakkaussuunnitteluun, Silpa kertoo.
Kilpailukuvausten jo pyöriessä projekti käynnistettiin vauhdikkaasti yhteispalaverilla, jossa kartoitimme tarpeita sekä tutustuimme tuotteen syntytarinaan, Silpan visioon ja kilpailutilanteeseen. Kun esittelimme ensimmäiset versiot pakkauksesta, Silpa tunsi yhteisen sävelen löytyneen:
– Tiesin heti, että olimme löytäneet yhteisen maailman, ja jo ensimmäisissä versioissa suunta oli oikea. Pidin siitä, että minulle esiteltiin kaksi erilaista linjaa, ja jatkossa saimme yhdistellä mieluisia elementtejä eri pakkausversioista.
Konkarilta kilpailutukea
Menestysresepti-kokemuksen lisäksi Silpa antaa arvoa Trustin tietämykselle elintarvikemarkkinoinnista.
– Sain Trustilta näkökulmaa siihen, mitä pakkauksessa kannattaa huomioida ja miksi jokin asia kannattaa tehdä tietyllä tavalla. Oli hirveän helppo olla, kun sai luottaa siihen, että lain vaatimukset ja muut pakkaussuunnittelun näkökulmat on varmasti otettu huomioon.
Tärkeään pakkaustehtävän tuomarointiin päästiin varsin valmiilla pakkauksella. Hyvä palaute ilahdutti, mutta pakkaus täytti myös toisen tärkeän tavoitteen.
– Olin itse supertyytyväinen pakkaukseen. Viimeiset versiot tuntuivat omilta ja niissä oli juuri se henki, mitä toivoin. Lopulta valitsin vaihtoehdon, joka nousee hyllystä parhaiten esille, Silpa kuvailee.
Trustin kanssa tiukka Menestysresepti-taival kulki Silpan mukaan kaiken kaikkiaan kevyemmin.
– Osaava tuki oli tärkeää jännittävässä pakkausprojektissa. Lisäksi oli hienoa huomata, miten ensimmäisestä palaverista lähtien koko tiimi oli satasella mukana projektissa. Se välittyi sähköpostiviesteistä lähtien kaikessa, Silpa kiittelee. – Töitä tehtiin rautaisella ammattitaidolla ja täydellä sydämellä.

