Gastro Helsingin helmet

20/03/2018

Ruoka- ja ravintola-alan ammattitapahtuma Gastro Helsinki veti 16 100 kävijää uutuuksien ja trendien äärelle. Tässä Trustin konseptisuunnittelija Marjut Kuulan messutärpit.

1. Humanoidirobotin juttusilla

 

Äly on jo osa ammattikeittiön arkea, mutta digitaaliset innovaatiot eivät varsinaisesti hyökyneet silmille Gastrossa.

Sympatiapisteet napsi Dietan osaston suurisilmäinen Pepper, joka videolla esittää norsua. Aivan liiketoiminnan tukemisen ytimessä ei siis vielä olla, mutta josko seuraavassa Gastrossa äly ottaisi isomman otteen myös asiakaskokemuksesta.

2. Roll up -viidakon kuninkaat

 

Näytteilleasettajat ovat oikeassa luottaessaan maistamisen voimaan. Samalla moni tuli tarjonneeksi makua haljulla osastolla, ilman visuaalisuuden tukea. Roll upit hälisivät keskenään ja yhteisosastoja oli paljon, mikä teki erottumisesta vielä haastavampaa.

Isojen toimijoiden osastot tarjosivat varmaa tyyliä. Silti onnistuneimpina osastoina jäivät mieleen pienemmät, selkeät toteutukset. Esimerkiksi Isey Skyr erottui edukseen yksinkertaisella, puuta ja sammalta yhdistäneellä osastollaan. Hyvänä vinkkinä Iseyn osastolta voi poimia omat, tyyliin istuneet lamput.

 

3. Raaka-aine vs. maku ja tarina

 

Tuotteissa oli vahvasti esillä kasvipohjaisuus. Maku ja rakenne olivat kohdallaan esimerkiksi Vönerillä, taannoisten Vegemessujen parhaaksi uutuudeksi valitulla vegaanisella kasviskebabilla. Selvä hittituote!

Hyönteistuotteita messuilla oli aikamoinen parvi, esimerkiksi Viking Line esitteli Future Food -menuaan suklaaputokseen dipattavilla sirkoilla. Hyönteistuotteet konseptoidaan toistaiseksi raaka-aine edellä. Harva hehkuttaa ensisijaisesti hyönteistuotteen loistavaa makua.

Jäätelöitä Gastrossa oli taas esillä runsaasti – mutta vain yhtä maistoin. Miksi?

– Osasto erottui pakkauksista ammentavalla yksinkertaisen tyylikkäällä designilla. -> Vau!

– Kauniista jäätelöistä kiinnosti erityisesti maku nimeltä Kuusi. -> Joo, haluan!

– Esite kertoi, että kaikki maito on suomenkarjan maitoa. -> Kyllä, tätä tulen ostamaan!

Kun design, maku ja tarina osuivat saumattomasti yhteen, muuta ei tarvittu. Kiitos, Suomen Jäätelö!

 

Jaa tämä artikkeli: