Puffi raikasti riisikakkuhyllyn
Linkosuon Puffit kiepauttivat riisikakkujen hyllyn uusiksi: ne ovat ensimmäiset “riisikakut”, jotka tehdään suomalaisesta kaurasta. Loimme uutuudelle brändin, joka ei jää varjoon.
Tehtävämme oli suunnitella Linkosuon brändiä kunnioittavat pakkaukset, jotka huomataan varmasti. Siispä aurinkoista ja leikkisää, ei koleaa valkoista.
Pakkaussuunnittelu tivolifiiliksellä
– Tässä sai oikeasti irrotella. Väreillä, ilolla ja herkullisella fiiliksellä mentiin täysillä ja tunnelma sai olla makeimmillaan, kertoo luova johtajamme Mari Ahokas.
Aiemmin olimme suunnitelleet Linkosuon Ruis- ja Saaristolaisnappien pakkaukset. Puffi-pakkauksissa sukulaisuus näkyy mm. fontissa ja aaltokuosissa.

Tutkittu kuluttajilla
Suunnittelun apuna käytimme kuluttajatutkimusta. Siitä nousi esiin selkeä kilpailuetu: kaurapohjaisuus. Riisikakkuihin verrattuna kaura toi uutuusarvoa sekä mielikuvia hyvästä mausta ja terveellisyydestä.
Myös pakkaukset pääsivät kuluttajatestiin, loistavin tuloksin.
– Värit, hyväntuulisuus ja selkeys erottuivat edukseen. Heat-map-testissä katseet osuivat oikeisiin kohtiin, kuten logoon ja makunimeen, Mari mainitsee.
Mistä nimi tuli?
Linkosuo toivoi apuamme myös tuoteperheen konseptointiin. Työnimi ”viljakakku” ohjasi ajatukset leipiin ja leivonnaisiin. Miten viestiä, että riisikakkuhyllyyn tuli viljaisa välipala – muttei leipä tai keksi?
Nimisuunnittelussa löysimme ratkaisun: se on kaurapuffi. Puffi viestii keveyttä, rapeutta ja herkullista suutuntumaa.
Osuva nimi kannusti brändin tone of voicen kohti leikkisyyttä. Syntyi puffikieli, jossa puffi piffataan muksuille ja leffailtana rouskutellaan soffalla.
Myyntidekki ratkaisee
Kaikilla uutuuksilla on sama haaste: päästä kauppojen valikoimiin. Valikoimaesityksiin kannattaa siis panostaa. Puffeille teimme mallinnuksen näyttävästä esillepanosta.
– Tuotekuvat teimme myyntidekkiin tekoälyllä, sillä tuotteet eivät ehtineet kuvauksiin. Lopullisia pakkauksia varten kuvasimme tuotteet studiollamme, Mari kertoo.
Lisäksi teimme Puffeille oman Concept Guiden. Se on markkinoinnin vaaleanpunainen lanka, joka ohjaa toteutuksia kaikissa kanavissa.
Käytännön pakkausosaamista
Tuotetiedot tarvittiin neljällä kielellä, joten pienen flow packin taitto vaati tarkkuutta ja kekseliäisyyttä. Varmistimme myös viivakoodin toimivan paikan, sillä pitkä pakkausrutiini on opettanut yksityiskohtien tärkeyden.
Valmista tuli! Ensimmäisinä kauppoihin saapuivat kolme herkullisesti kuorrutettua kaurapuffia. Lisää uutta haukataan syksyllä!
Mitä teimme?
- Konseptisuunnittelu
- Pakkaussuunnittelu
- Nimisuunnittelu
- Brändin Concept Guide
- ME-laatikko
- Display
