Yhteinen linja viestinnälle
FinnHarvest on täyden palvelun puunkorjuuyritys, joka on hoitanut asiakkaidensa metsätyöt jo vuodesta 1969 – perheyritys pitkillä juurilla siis.
FinnHarvestin tekevät sen työntekijät, jotka ovat hyvin sitoutuneita yritykseen ja työyhteisöön. He ovat kiinteästi mukana luomassa FinnHarvestin tarinaa. Siten yrityksellä olikin positiivinen “ongelma”: sisällöntuottajia on yhtä monta kuin työntekijöitä. Haastavan tilanteesta teki viestinnän monenkirjavuus; yrityksen viesti oli hajanainen ja fokus epäselvä.
Työstimme yhdessä FinnHarvestin kanssa viestinnän käsikirjan, johon määritettiin brändin strategiset elementit: tavoitteet, kohderyhmät, pääviestit sekä brändin persoona ja äänensävy. Lisäksi viestinnän käsikirjaa rikastettiin runsailla käytännön esimerkeillä päivittäisen viestinnän tueksi – sekä sanallisen että kuvallisen ilmaisun osalta. Loimme viestinnälle teemoituksen sekä kirjasimme suunnitelmaan kanavakohtaiset painotukset.
Jokaisella finnharvestilaisella kulkee ohjeistus näppärästi mukana metsässä, kun tiivistimme viestinnän käsikirjan mobiilikokoon päivittäiseksi someoppaaksi.
”Seuraajamäärä on tasaisesti kasvanut ja somesta on tullut tärkein työvälineemme rekrytoinneissa.”
– Liiketoimintajohtaja Mikko Sairanen, FinnHarvest
– Oli hienoa huomata, kuinka monimutkainen asia saatiin tiivistettyä käteväksi työkaluksi metsien miehille ja naisille. Viestintä varsinkaan somessa ei ole helppo laji kenellekään – ohjeita tarvittiin ja sellaiset saimme Trustilta. Nyt olemme saaneet uusia näkökulmia, mutta samalla yhtenevää viestintää tekijästä riippumatta vanhan metsäkone edestä metsäkone takaa -viestinnän tilalle, kertoo FinnHarvestin liiketoimintajohtaja Mikko Sairanen.