Tunne sometrendit – tai ota haltuun ainakin nämä

Tuntuuko, että somemaailman vikkelistä käänteistä ja kuumimmista ilmiöistä on vaikea saada kiinni? Sosiaalisessa mediassa on nähtävillä myös isompia kuvioita, jotka trendaavat maailmanlaajuisesti, eivätkä katoa samassa silmänräpäyksessä. Tässä viisi suurtrendiä, joita kannattaa pitää silmällä juuri nyt.

 

#1 Yhteisöt somessa

Yhteisö sitouttaa tehokkaammin kuin yksittäiset postaukset tai sometempaukset. Someyhteisön rakentamiseen kannattaa panostaa, jos haluat brändisi menestyvän ja kasvavan.

 

Miten?

Älä yritä olla kaikille kaikkea. Mieti tarkasti kohderyhmääsi – mistä sen tavoitat? Instagram ja Facebook ovat sitouttamisen kannalta tehokkaita kanavia, mutta jos kohderyhmäsi on Z-sukupolvi, tavoitat sen todennäköisemmin TikTokista. Pistä merkille myös, mitä aihetunnisteita kohderyhmäsi käyttää.

Yhteisöä voi rakentaa myös hyödyntämällä käyttäjien tuottamaa sisältöä (UCG, User Generated Content), herättämällä keskustelua, vastaamalla kommentteihin ja luomalla yhteisölle brändisi somesta turvalliselta tuntuvan paikan. Tärkeää on, että yhteisön jäsenet tuntevat tulevansa kuulluiksi.

 

#2 Asiakaspalvelu somessa

Someshoppailun myötä somesta on tullut alusta myös asiakaspalvelulle. Neljännes 18–50-vuotiaista kertoo käyttäneensä somen yksityisviestejä saadakseen asiakaspalvelua.

 

Miten?

Onhan brändisi tavoitettavissa myös yksityisviesteillä ja julkaisujen kommenttikentissä? Kuten muissakin asiakaspalvelukanavissa myös somessa on tärkeä vastata nopeasti.

 

#3 SEO somessa

Tiesitkö, että vuonna 2022 TikTok ohitti Googlen Z-sukupolven tärkeimpänä informaation lähteenä ja hakukoneena? Koska somea käytetään hakukoneena, kuvioihin on astunut myös hakukoneoptimointi eli SEO.

 

Miten?

Jo neljäsosa 18–24-vuotiaista aloittaa uuteen brändiin liittyvän tiedonhaun somesta. Tarkistapa siis, mitä virtaan ilmestyy, kun kirjoitat brändisi nimen somen hakukenttään. Paras tapa hakukoneoptimoida somea on käyttää oikeita aihesanoja ja -tunnisteita. Jos brändisi on vegaaninen Bulla-kasvispyörykkä, kuvatekstiin viljeltäväksi sopivia aihesanoja ovat esimerkiksi Bulla arvio ja Bulla reseptit. Aihetunnisteeksi sopisivat #vegeruokaa, #kasvisruoka ja #vegaaninen. Oikeiden aihesanojen ja -tunnisteiden lisäksi on hyvä huolehtia, että brändin nimimerkki on jokaisella kanavalla johdonmukaisesti sama.

 

#4 Lyhytvideot somessa

Lyhytvideoiden suosio jatkuu edelleen kuumana. Kulutetuimpia sisältöjä ovat Reelsit, TikTokit ja YouTuben Shorts-lyhytvideot. Näillä sisältömuodoilla on myös korkein ROI eli sijoitetun pääoman tuotto.

 

Miten?

Lyhytvideoiden luominen ei vaadi hifistelyä eikä studio-olosuhteita – puhelimella kuvatut kevyet videot toimivat jopa paremmin. Sekä Z-sukupolven edustajat että milleniaalit tutustuvat uusiin tuotteisiin ja palveluihin mieluiten lyhytvideoiden muodossa. Kannattaa siis miettiä, taipuisiko sinun brändisi sisältö lyhytvideoiksi. Erityisesti opettavaiset sisällöt kuten tuotteen käyttövinkit toimivat parhaiten lyhytvideoina.

 

#5 Hauska, trendikäs ja samastuttava sisältö somessa

Sisällön toimivuus riippuu luonnollisesti kohderyhmästä ja markkinoinnin tavoitteista. Vuonna 2023 toimivimpien sisältöjen yhdistäviksi tekijöiksi voidaan silti listata seuraavat:

– Hauskuus

– Samastuttavuus

– Trendikkyys

– Opettavaisuus

– Autenttisuus

– Vuorovaikutteisuus

 

Esimerkkejä toimivista sisällöistä ovat meemit ja hauskat videot, Behind the Scenes -materiaali sekä osallistava sisältö kuten kyselyt ja pelit. Some on sopiva alusta kokeilla – älä pelkää siis hypätä mukaan trendeihin tai näyttää brändisi rosoisempaakin puolta.

 

Jos some tiristää hikikarpaloita ylen määrin otsalle, on hyvä idea ottaa ammattilainen avuksi. Ota meihiin yhteyttä!

Bertta Häkkinen

Asiakkuusjohtaja

Kumppanuudet, myynti