Rajat on rakkautta luovuudessakin

Mieleenpainuvia ja oivalluttavia mainoksia? Vai sittenkin strategisesti suunniteltua, tavoitelähtöistä markkinointia? Pyllistätkö toiselle valitessasi toisen?

Monesti ajatellaan, että on olemassa strategista markkinointia ja sitten on olemassa luovaa markkinointia. Strateginen markkinointi on tässä vastakkainasettelussa jotakin yrityksen strategiassa määriteltyä tavoitetta tukevaa. Eli siis fiksua, vakavasti otettavaa ja uskottavaa. Luovaksi markkinoinniksi taas saatetaan mieltää erilaisiin mainospintoihin valjastetut ”kreisit” ideat ja toteutukset – se aika hauska hömpänpömppä, joka kyllä erottuu ja jää mieleen, mutta eihän sen avulla liiketoimintaa kehitetä. Vai?

Kaikessa, mitä Trust on, korostuu luovuus. Siksi se on nostettu meillä nimeen saakka. Tavoitteemme ja olemassaolomme syy on luoda uutta ja merkittävää, vavahduttaa ja sykähdyttää. Katsoa asioita/yritystä/tuotteita tuoreesta vinkkelistä. Se on se mitä tuomme yhteiseen päivällispöytään. Se on se lisäarvo, jonka asiakas meiltä saa ja odottaa oikeutetustikin saavansa.

Luovuus ei kuitenkaan tarkoita takapuolen pyyhkimistä asiakkaan strategialla, päinvastoin.

Kun lähdetään tekemään nimenomaisesti luovaa tai strategista markkinointia tai markkinointiviestintää, tie vie jo vahvasti metsään. Luovat ratkaisut eivät synny siten, että koko maailma on auki, kaikki vaihtoehdot universumissa ovat mahdollisia. Ne eivät manifestoidu luovan johtajan taisteluhuudosta tiimille: ”nyt lähdetään tekemään jotain ihan laatikon ulkopuolelta!”

Uusien ideoiden synnyttäminen vaatii reunaehtoja, raameja, rajatun tilan. Mitä olemme tekemässä? Mikä on se asia, mikä halutaan sanoa tai tehdä uudella tavalla? Ja vielä: miksi tätä teemme? Mitä tarkemmin rajattu tuo tila on, sen vapaammat kädet suunnittelijat saavat sen sisällä temmeltämiseen. Silloin luovuus pääsee todella ottamaan kierroksia.

Tuo hiekkalaatikko syntyy asiakkaan antamasta briefistä, joka puolestaan pohjaa brändistrategiaan ja lopulta liiketoimintastrategiaan saakka. Mikäli asiakas ei osaa briefiä itse heti sanoittaa, kaivamme sen yhdessä esille. Sitten voimme ottaa kynät ja pensselit kauniisiin käsiin ja alkaa miettiä raikkaita ja tuoreita tapoja saada haluttu vaikutus aikaan. Ja niin syntyy strategisia ja perusteltuja ratkaisuja – jotka herättävät ja jäävät kohderyhmän mieliin. Ja kantavat aina ostoskoriin asti.