Miten Pertsasta tuli Pertsa (ja Pirre)?

Järvikylän Pertsan suksee antoi Famifarmille sykäyksen kasvattaa tuoteperhettä uudella salaattisekoituksella, pirtsakalla Pirrellä. Mutta miten Pertsasta tuli hevi-osaston vahva brändi?

Pakkaus- ja konseptisuunnittelu alkoi Trustissa alkusyksyllä 2024. Tuotteen ideana oli olla tuttujen salaattien 100 % suomalainen sekoitus.

Houkuttelevan hintainen tuote haluttiin liittää Järvikylän salaattisekoitusten tuoteperheeseen. Niiden pakkaukset ovat värikkäitä ja nimet yleisnimiä, kuten Maukas.

Uutuuden nimisuunnittelussa listalle kertyikin turvallisia ehdotuksia, mutta joukossa oli reipas poikkeus: Pertsa. Se oli Famifarmin oma lempinimi tuotteelleen. Mutta uskaltaisiko kuluttaja tarttua Pertsaan?

Kaksi strategista päätöstä

Konseptia miettiessä päädyimme Trustissa jatkokysymykseen: olisiko Järvikylän peruspakkausten design sittenkin parempi ratkaisu tälle tuotteelle? Niin syntyi yhteinen päätös. Värikäs pakkaus rajattiin muille salaattisekoituksille ja Pertsa tuotiin perusilmeeseen.

Tässä vaiheessa nimiluonnoksena oli vielä geneerinen ehdotus. Pertsa kutkutti kuitenkin sekä Famifarmilla että meillä Trustilla – varsinkin kun Pertsa kuulosti Järvikylän Pehtoorin kaverilta. Kannustimme rohkeuteen ja pian lyötiin kättä päälle: se on Pertsa!

Morjens, Pertsa!

Sen jälkeen pakkaus- ja konseptisuunnittelu sujui sutjakasti. Vaikka lanseeraus tehtiin tammikuussa, viestissä ei tarvinnut turvautua terveellisen vuodenalun hehkutukseen.

Sen sijaan esittelimme Pertsan jääkaapin äärellä. Lanseerauskampanjan tv-mainoksen toteutimme tuotantoyhtiö Karun kanssa. Loistava päähenkilö toi juuri oikeaa sympaattisuutta, ja kaikupohjaa antoi kuvan ulkopuolelta huuteleva teini.

Spotti sai spontaania positiivista palautetta niin kuluttajilta kuin kaupalta. Tueksi suunnittelimme mm. POS-näkyvyyden ja digikampanjat.

Hyllyt tyhjiksi

Lanseeraus oli kaupallisesti huikea. Vaikka salaattisekoitus on tyypillisesti rutiiniostos, myymälät kertoivat kuluttajista, jotka olivat tulleet varta vasten etsimään Pertsaa. Miehetkin ottivat Pertsan heti kaverikseen.

Myynti ylitti ennusteet reippaasti ja monin paikoin jouduttiin myymään ei-oota. Koska kyse on viljellystä tuotteesta, Pertsaa ei voitu taikoa lisää saman tien, vaikka istutusmääriä lisättiin heti.

Tässä tilanteessa kuluttajat olisivat voineet unohtaneet tuotteen, mutta Pertsan suosio kesti.

Järvikylä Pertsa markkinointi referenssi mainos

Uusi Pirre parrasvaloihin

”Pertsan lanseeraus liittyi Juvan modernin kerrosviljelylaitoksen ylösajoon, ja menestys mahdollisti tuoteperheen kasvattamisen. Ajatus Pertsan tyttöystävästä syntyi heti, kun ehdolla oli punainen salaatti”, Famifarmin markkinointipäällikkö Kati Kortelahti kertoo.

Pakkaus ja lanseeraus suunniteltiin Pertsan luontevaksi jatkoksi samalla porukalla. Kun konsepti toimii ja yhteistyö sujuu, mylläystä ei tarvita. Tv-spotin käsikirjoituskin syntyi rennosti, ihan muina pertsoina.

”Oli superhauskaa päästä jatkamaan Pertsan tarinaa. Kuluttajat olivat jo ottaneet samaistuttavan hahmon omakseen, ja uskon myös jatkon ilahduttavan”, Kati sanoo.

Pirre valtaa ruudut 10.10. alkaen, mutta voit katsoa spotin jo nyt.

Järvikylä: Pirre pakkaus ja kampanja