Trust Tampere 050 438 2128

Trust Seinäjoki 040 820 4059

Trust Lahti 050 353 3856

info@trust.fi

Edelleen nousussa: Tiedostava kuluttaminen

Poikkesin Helsingin Kaapelitehtaalla Vegemessujen ammattilaispäivässä tutkailemassa elintarvikealan trendejä.

Lihansyönnin vähentämistä pidetään yhtenä tehokkaimmista tavoista hillitä ilmastonmuutosta. Eipä siis ihme, että pääomasijoittajiakin kiinnostaa. Nordic FoodTechin Lauri Reuter kertoi, että haussa on noin 30 tulevaisuuden ruokaan keskittyvää startuppia. Tämä vinkkinä! 😉

Kuitu on uusi proteiini ja muita tulevaisuuden löydöksiä

Kasvipohjaiset vaihtoehdot lihalle tulivat vuosia sitten ja ovat raivanneet tiensä valmisruokahyllyyn, ostoskoreihin ja ruokapöytiin. Kasviruokien markkinoinnissa on näkynyt proteiinin merkitys. Messuilla törmäsin mielenkiintoiseen väitteeseen: kuitu on uusi proteiini.

Hullaannuttavatko kasvipohjaiset vaihtoehdot meidät samalla lailla kuin proteiinituotteet muutamia vuosia sitten? Vai olisiko kuidun nousu osa parempaa suoliston ymmärtämistä?

Tiedostavuus näkyy kuluttajien arjessa

Tiedostava kuluttaminen nosti päätänsä jo vuosia sitten. Itse muistan elävästi haloon, jonka aromivahventeet nostivat vuosia sitten. Pakkaukset huusivat isolla: EI SISÄLLÄ NATRIUMGLUTAMAATTIA. Tällä hetkellä viesti on ”ei sisällä lihaa”,  ja suurin vegeaalto on vasta edessä.

Ajattelin, että kasvipohjaiset vaihtoehdot ovat tämän hetken suurin trendi. Mutta itse asiassa se onkin vain sivutuote, joka on syntynyt kuluttajien havahtumisesta. Kasvipohjaisia tuotteita vahvempi trendi on tiedostava kuluttaminen, eikä siltä voinut Vegemessuilla välttyä. Myös kaupanalan toimijat ovat huomanneet sen.

Kuluttajien tiedostavuus näkyy ostoskorissa ja arjessa: kaupan alan isoimmat toimijat tekevät ostoskorin hiilijalanjäljen näkyväksi ja oman ostoskorin jälki tosiaan kiinnostaa kuluttajia. Yritykset pyrkivät vähentämään pakkausmateriaalin määrää ja ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja tutkitaan jatkuvasti.

Kierrätys helpoksi

Viime vuosien aikana kotitaloudet ovat tosissaan innostuneet kierrätyksestä ja kierrätyspisteiden käyttö on kasvanut roimasti – tästä osakseen kiitos kuuluu pakkauksien kierrätysmerkinnöille ja kehotuksille. Esimerkiksi meillä sanoitetaan pakkausten krypsiset kierrätyskolmiot ymmärrettävästi, pelkät kolmiot kun harvoin kertovat kuluttajalle riittävästi.

Osa näytteilleasettajista oli jättänyt flyerit hankkimatta, ja kehotti sen sijaan ottamaan kuvan messuilla maistatettavan ruuan tai juoman reseptistä.

Näin teki myös kumppanimme Järvikylä: messukävijät kuvasivat osastolla tarjotun yrttijuoman reseptin talteen puhelimeensa. Järvikylälle vastuullisuus on keskeinen arvo, mistä yksi esimerkki on heidän uusi yrtti- ja salaattiruukkunsa. Uusiutuvista raaka-aineista tehty ruukku sopii suurimmassa osassa Suomea biojätteen kunnalliseen keräykseen. Lisää ruukun Mä hajoon -lanseerauskampanjasta löydät referenssistämme.