Trust Tampere 050 438 2128

Trust Seinäjoki 050 438 2128

Trust Lahti 050 353 3856

info@trust.fi

Arki luo todellisen työnantajamielikuvan

”Tule osaksi nuorekasta ja dynaamista työyhteisöämme!” luki eräässä työpaikkailmoituksessa muutama vuosi sitten. Ystäväni, joka kyseistä paikkaa oli hakenut, nauroi haastattelun jälkeen.

Totuus haastattelukokemuksen jälkeen vaikutti olevan, että nuorekkuuden työyhteisöön toi projektipäällikkö, jolla oli ”ponnari” ja dynaamisuuden vaikutelma syntyi siitä, että työympäristö oli ihan justiinsa siirtymässä 70-luvulta kohti 90-lukua. Elettiin toki jo 2010-luvun tällä puolen.

Me Trustissa rakennamme työksemme brändejä. On helppoa ymmärtää, että uskottava brändi tarvitsee huomiota herättävän logon, iskevän sloganin ja kiinnostavaa markkinointia tuotteilleen tai palveluilleen. Yhtä itsestään selvää ei sen sijaan aina ole se, että ulospäin uskottava viestintä tulee aloittaa sisältäpäin. Siksi lupausten antamisessa ja niiden lunastamisessa oma henkilöstö on vähintään yhtä tärkeä kohderyhmä kuin asiakkaasi tai muut sidosryhmäsi. Vahva brändi ei ole päälle liimattu kiiltokuva vaan heijastuma siitä, mitä aidosti tavoittelette ja haluatte olla. Mitä vahvemmin kommunikoitte tavoitteet, olemassaolonne merkityksen sekä arvot, joihin yhdessä uskotte, sitä vahvemmin myös oma henkilöstönne sen kokee. Ja toisaalta haastaa tekemään tarvittavia muutoksia.

Edelliseen esimerkkiin viitaten rekrytoinnin ja siihen liittyvän viestinnän ajatellaan olevan yksi tärkeimmistä kanavista. Tärkeä se toki onkin, kun etsitään niitä parhaita tyyppejä. Mutta yksikään sairaan siisti kampanja tai hieno rekrytointi-ilmoitus ei auta mitään, jos taustat eivät ole kunnossa. Todellinen työnantajamielikuva syntyy arjessa. Siinä, kuinka kaikki toimii ihan tavallisena työpäivänä. Silloin, kun asiat sujuvat kuin unelma! Mutta ennen kaikkea silloin, kun kaikki ei mene kuin kuuluisassa Strömsössä.

Onkin muutama asia, joihin kannattaa paneutua. Tässä niistä kolme, mielestäni varsin arvokkaita kaikki.

  • Arvot: Millaiset arvot yhteisössänne vallitsevat ja kuinka ne toteutuvat käytännössä? Ovatko ne vain juhlallisia julistuksia nettisivuilla tai ruokalan seinillä? Vai ohjaavatko ne aidosti päätöksentekoa, vuorovaikutustanne tai vaikka asiakassuhteissanne toimimista?
  • Prosessit: Millaiset ovat prosessinne? Tehdäänkö asiat leanisti ja agilesti vai asuuko konttorissanne lomakemaisteri? Vai onko paras prosessinne kuin perhosten siipien lepatus kaaoksen edellä?
  • Vuorovaikutus: Millaista palautetta henkilöstönne antaa johtamisestanne, työyhteisönne toimivuudesta tai mahdollisuudesta vaikuttaa omaan työhön? Vai saadaanko palautetta ollenkaan?

Onpa vastaus edellisiin mikä tahansa, mieti, miltä se kuulostaa, kun puhut todenmukaisesti. Sokerikuorrute sulaa nopeasti ja se hyvä rekry voi vilahtaa vikkelästi kohti uusia seikkailuita, jos todellisuus ei vastaakaan annettuja lupauksia.

Jos totuus ei miellytä omaakaan korvaa, lienee syytä tarttua toimeen ja miettiä, mitä asialle voitaisiin tehdä. Ei se aina ole helppoa, mutta usko pois: lopulta se, jos mikä, kannattaa!